
Industria transportului maritim se îndreaptă către un viitor cu emisii zero, prin combinarea unor nave noi, avansate din punct de vedere tehnologic, cu utilizarea de combustibili mai curați în flotele existente. Această transformare este deosebit de evidentă în Marea Baltică, unde companiile de transport maritim fac investiții semnificative în soluții durabile pentru a atinge obiective ambițioase de decarbonizare.
Polonia se alătură flotei ecologice: Jantar Unity
La 15 septembrie 2025, Polonia a atins un punct de referință important odată cu punerea în funcțiune a Jantar Unity, primul dintr-o nouă clasă de feriboturi Ro-Pax moderne construite pentru proiectul POLSCA Baltic Ferries. Nava, construită la șantierul naval din Gdańsk, este în prezent supusă unor teste pe mare, o etapă cheie înainte de a intra în serviciu la începutul anului 2026.
Noua clasă de feriboturi este o dovadă a ingineriei navale avansate. Fiecare navă va avea o lungime de 195,6 metri și o lățime de 32,2 metri, cu o suprafață de încărcare pentru camioane și autoturisme de 4.100 metri pătrați. Feriboturile vor putea transporta până la 400 de pasageri și 50 de membri ai echipajului, iar viteza lor maximă va fi de 19 noduri.
Ceea ce diferențiază Jantar Unity este sistemul său avansat de propulsie hibridă. În locul motoarelor diesel tradiționale, acesta utilizează patru motoare pe gaz natural lichefiat (GNL) combinate cu un sistem de asistență cu baterii. GNL este un combustibil de tranziție care reduce drastic emisiile de CO2 și elimină poluanții nocivi, cum ar fi oxizii de sulf. Sistemul hibrid include, de asemenea, propulsoare azimutale la pupa și la prova, care îmbunătățesc semnificativ manevrabilitatea, facilitând și sporind siguranța andocării.
Investiția realizată de Polskie Promy, o societate mixtă între principalii operatori maritimi polonezi, are ca scop consolidarea poziției țării în Marea Baltică prin utilizarea de tehnologii ecologice.
Viking Line extinde transportul de marfă fără combustibili fosili
Tranziția ecologică nu se referă doar la nave noi, ci și la operațiuni mai curate. Începând cu 1 septembrie 2025, Viking Line Cargo va oferi transport fără combustibili fosili pe toate cele trei rute (Turku–Stockholm, Helsinki–Stockholm și Helsinki–Tallinn).
Această inițiativă este posibilă datorită creșterii semnificative a utilizării biogazului lichefiat (LBG), un biocombustibil european certificat. Viking Line a încheiat un parteneriat cu Gasum pentru a-și crește achizițiile de LBG în acest an la cel puțin 3.800 de tone, o creștere semnificativă față de cele 600 de tone utilizate în 2024. Această mișcare arată că companiile pot avea un impact semnificativ asupra mediului prin utilizarea de combustibili durabili în flotele lor existente.
Clasa Hansa Superstar a Finnlines adaptată pentru metanol
Finnlines își consolidează, de asemenea, angajamentul față de durabilitate prin introducerea unei noi clase de nave adaptate pentru ruta Finlanda-Germania. Compania a anunțat o comandă pentru trei nave Ro-Pax de nouă generație aparținând clasei Hansa Superstar, recent desemnată. Navele, construite de China Merchants Jinling Shipyard, sunt programate pentru livrare în 2028-2029.
Navele au fost proiectate având în vedere viitorul transportului maritim. Acestea sunt echipate cu motoare capabile să funcționeze cu metanol, un „combustibil al viitorului” cheie, care permite „emisii nete zero”. Se preconizează că designul optimizat al corpului și elicei navelor, împreună cu sistemele de gestionare a energiei eficiente din punct de vedere energetic și pregătirea pentru alimentarea de la mal, vor reduce emisiile de CO2 pe unitate de marfă transportată cu peste 50% în comparație cu navele actuale care circulă pe aceleași rute.
Ca parte a programului extins de construcții noi al Grupului Grimaldi, navele Hansa Superstar combină durabilitatea cu confortul sporit al pasagerilor, oferind cabine moderne, numeroase restaurante, un spa și un bar cu vedere panoramică. Această investiție reflectă o tendință mai largă în industrie, în care durabilitatea merge mână în mână cu serviciile de înaltă calitate.
Aceste exemple – de la noi proiecte hibride și modernizări la utilizarea extinsă a biocombustibililor și comenzi pentru nave pregătite pentru viitor – ilustrează natura dinamică și cuprinzătoare a transformării industriei maritime. Această schimbare nu este un obiectiv îndepărtat, ci o serie de proiecte concrete, în curs de desfășurare, care schimbă modul în care mărfurile și persoanele sunt transportate pe mare.
Navigând spre un viitor durabil pentru transport
Pe măsură ce industria feriboturilor și a transporturilor intră într-o nouă eră, mai ecologică, alegerea soluției de transport potrivite este mai importantă ca niciodată.
În calitate de agent de bilete de transport de top, Freightlink conectează transportatori, șoferi, curieri și producători din toată Europa, oferind soluții de transport rentabile care acoperă feriboturi, căi ferate și tuneluri. Fie că sunteți o întreprindere mică sau o mare corporație, vă ajutăm să navigați în lumea în schimbare a transportului maritim durabil.
Contactați-ne pentru a discuta cerințele dumneavoastră.