
V-ați întrebat vreodată de ce uneori vedeți anumite actualizări ale serviciului de feribot?
Din cauza mareelor, plecarea de mâine dimineață va avea loc la ora 09:40.
Cu schimbarea mareelor, punțile navelor se pot ridica și coborî cu până la 10 metri de la o vizită la alta.
Cele mai înalte maree din lume se găsesc în Canada, în Golful Fundy, care separă New Brunswick de Noua Scoție. În unele perioade ale anului, diferența dintre mareea înaltă și cea joasă în acest golf este de 16,3 metri, mai înaltă decât o clădire cu trei etaje! Porturi mai aproape de casă, cum ar fi Holyhead pot avea o diferență de maree de până la 6 metri, în timp ce Liverpool se mândrește cu aproape 10 metri. Immingham pe coasta de est, poate avea din când în când peste 7 metri.
Maree de primăvară
Cele mai mari amplitudini ale mareelor se numesc maree de primăvară, deși nu au nicio legătură cu anotimpurile. Acestea au loc în jurul perioadelor de lună nouă și lună plină, când pământul, soarele și luna sunt aliniate. La șapte zile după o maree de primăvară, soarele și luna se află în unghi drept unul față de celălalt. Când se întâmplă acest lucru, umflarea oceanului cauzată de soare anulează parțial umflarea oceanului cauzată de lună. Acest lucru produce maree moderate, cunoscute sub numele de maree neap, ceea ce înseamnă că mareele înalte sunt puțin mai mici, iar cele joase sunt puțin mai mari decât în mod obișnuit. Mareele neap apar în timpul primului și celui de-al treilea trimestru al fazelor lunii, când luna apare "pe jumătate plină".
Linkspan
Dar, indiferent de ce fac planetele și stelele, navele trebuie să se conecteze la țărm pentru a încărca și descărca fără întrerupere. Rampa care se află pe puntea navei la un capăt și este atașată de țărm la celălalt se numește Linkspan. Linkspan-urile (sau rampele de mal) sunt de toate formele și dimensiunile. Unele se conectează chiar și la pontoane plutitoare masive, așa cum se găsesc în Killingholme, un port cu maree de pe râul Humber. Aceste structuri uriașe se ridică și coboară odată cu mareele pentru a oferi o insulă plutitoare de care este atașat linkspan-ul.
Este interesant faptul că inginerii au la dispoziție mai multe soluții, în funcție de port, de natura fundului mării, de amplitudinea mareelor și de caracteristicile navei. În Fishguard în sudul Țării Galilor, legătura este asigurată de o platformă “jack-up”. Aceasta constă din patru picioare care stau literalmente pe fundul mării și sunt pur și simplu ridicate cu ajutorul unor clicheți la fiecare colț, pas cu pas, până când se obține înălțimea potrivită pentru condițiile de maree predominante.
Pontonul plutitor umplut cu beton celular de la Killinghome este o structură masivă de 80 x 30 de metri, care este legată de uscat printr-un pod bidirecțional de 80 de metri care pivotează în sus și în jos pe măsură ce pontonul se ridică și coboară în funcție de maree.
Linkspan-urile pot fi proiectate ca structuri permanente, mobile sau plutitoare pentru a oferi acces direct sau indirect la toate punțile feriboturilor RoRo.
Data viitoare când veți călători cu feribotul pe oricare dintre cele 1000 de rute oferite de Freightlink, luați un moment pentru a vă minuna de ingeniozitatea și îndemânarea proiectanților și operatorilor acestor incredibile fapte de inginerie. Fără ei, orarele celor mai bune nave și feriboturi ar fi grav compromise.